Ceremonie tips

Als jullie gaan trouwen moeten jullie van alles regelen.
Waarschijnlijk hebben jullie een planning, een draaiboek en heel veel to do lijstjes :)
Soms staat de ceremonie zelf niet hoog op het to do lijstje terwijl dit misschien wel het belangrijkste onderdeel van de dag is!
Dat is namelijk het moment waarop jullie JA tegen elkaar gaan zeggen en gaan trouwen.
Om jullie alvast op weg te helpen deel ik daarom een aantal tips waar jullie hopelijk iets aan hebben.

  • De sfeer
    Denk alvast na over de sfeer en bepaalde elementen die jullie belangrijk vinden. Misschien hebben jullie ideeën opgedaan bij ceremonies waar jullie te gast waren. Of dingen gezien die jullie absoluut niet willen? Wat belangrijk is en wat ik tegen al mijn bruidsparen zeg: het is jullie feestje, het jullie dag, alles kan.
    Dus houd dat in gedachten als je na gaat denken over jullie ceremonie.

  • Huishoudelijke mededelingen
    Je kan vooraf de ceremoniemeester of trouwambtenaar vragen om de telefoons op stil te zetten, om geen foto’s te maken en niks op social media te plaatsen. Het zou jammer zijn als al jullie gasten op de foto’s van de fotograaf (als jullie die hebben) continu met hun telefoon in de hand op de foto staat. Althans dat is mijn idee. 

  • Trouwambtenaar
    Verdiep je alvast in dit onderwerp, je kan kiezen voor een trouwambtenaar via de gemeente of kiezen voor een zelfstandig trouwambtenaar. Ik doe het beide dus ik kan hier alles over vertellen en uitleggen. Ik hoor vaak van bruidsparen dat ze het fijn vinden om ruim van te voren een aantal zelfstandig trouwambtenaren te spreken, zelf te kunnen kiezen en elkaar echt te leren kennen. Dat doe je natuurlijk ook met andere leveranciers waarbij de klik belangrijk is, zoals bij een fotograaf dus waarom niet bij jullie trouwambtenaar?

  • Muziek
    Muziek kan natuurlijk ook niet ontbreken tijdens de ceremonie. Je kan jullie favoriete muziek laten afspelen maar live (akoestische) muziek is natuurlijk ook heel bijzonder. Vaak wordt er een nummer gedraaid als jullie binnenkomen, tijdens het tekenen en als jullie vertrekken. Maar nogmaals, niks moet en alles mag.

  • Eigen geloften
    Ook hier geldt weer: niks moet en alles mag. Doe dit alleen als het goed voelt, het moet je niet nog meer zenuwen geven of stress. Een trouwambtenaar kan helpen en tips geven om de geloften voor te bereiden. De geloften vinden meestal plaats vlak voor het ja woord.

  • Trouwboekje
    Die optie heb je misschien al voorbij zien komen op de formulieren van de gemeente. En misschien denken jullie wat moeten we daarmee? Mijn tip om deze altijd aan te vragen, het trouwboekje is namelijk een aandenken. De huwelijksakte gaat de archieven in en zien jullie nooit meer terug. In het boekje zit een uittreksel van deze akte en ik laat jullie getuigen en eventueel kinderen hier ook een handtekening in zetten. Oh en neem hem mee op huwelijksreis, dan krijg je overal een upgrade ;)

  • Kinderen
    Als die aanwezig zijn bij de ceremonie kunnen die natuurlijk ook een rol krijgen. Volwassen kinderen kunnen natuurlijk ook jullie getuigen zijn, maar kleine kids kunnen natuurlijk een kinderakte tekenen. Ze kunnen in het trouwboekje tekenen, de ringen brengen en als ze durven mogen ze met mijn hamer slaan als een bezegeling van jullie huwelijk na het ja woord.

Als jullie nog meer willen weten, bel of mail gerust!

Liefs, Mariëlle