
-
Welke keuzes zijn er op het gebied van trouwambtenaren?
Er is tegenwoordig veel te kiezen op het gebied van trouwambtenaren.
Jullie hebben over het algemeen drie opties:
1. Een trouwambtenaar via de gemeente waar jullie huwelijk plaatsvindt, die stellen zich vaak voor op de website van de gemeente.
2. Een zelfstandig trouwambtenaar die jullie inhuren en in de gemeente van jullie huwelijk laten benoemen voor 1 dag.
3. Een ceremoniespreker of zelfstandig trouwambtenaar, niet benoemd in de gemeente dus die dag trouwen jullie niet voor de wet maar ceremonieel. -
Wat zijn de verschillen tussen deze opties?
Bij de gemeente en zelfstandige trouwambtenaar kunnen jullie officieel trouwen, dus voor de wet en bij ceremoniespreker niet.
Dan trouwen jullie ceremonieel en moeten jullie een andere dag naar het stadhuis.
En het verschil tussen de gemeente trouwambtenaar en de zelfstandige zit hem vooral in twee dingen. Bij een zelfstandige weten jullie ruim van te voren wie jullie gaat trouwen en deze persoon kan meer uren in jullie ceremonie stoppen. Daardoor duurt de ceremonie vaak wat langer en komen er meer verhalen aan bod. Houd er rekening mee dat een zelfstandig trouwambtenaar een eigen tarief rekent en de gemeente trouwambtenaar zit bij de prijs van de leges inbegrepen. -
Wat zijn leges?
Huwelijksleges zijn de kosten die je aan de gemeente betaalt als jullie voor de wet trouwen. De gemeente verzorgt de huwelijksakte, vaak komt iemand deze brengen en zij verwerken deze ook na afloop. De kosten voor deze leges verschillen nogal per gemeente. En als jullie een zelfstandig trouwambtenaar voor 1 dag willen laten benoemen, rekent de gemeente hier vaak ook nog een extra bedrag voor. Zodra jullie weten waar jullie trouwen, zoek ik deze details graag voor jullie uit. Op die manier weten jullie van te voren waar jullie aan toe zijn.
-
Moet je ook in ondertrouw?
Als jullie voor de wet willen trouwen moeten jullie een melding voorgenomen huwelijk doen in de gemeente waar jullie gaan trouwen. Vroeger heette dit ondertrouw. Toen moest je fysiek met je paspoort naar het stadhuis om aan te geven dat jullie willen gaan trouwen. Nu dit bijna overal online gaat en je dit via DigiD kan doen heet het melding voorgenomen huwelijk. Op een enkele gemeente na waar je wel nog echt naar het stadhuis moet om het papierwerk te regelen. Doe dit uiterlijk een paar maanden voor jullie huwelijk, zeker als jullie een eigen BABS willen laten benoemen. Dit kost vaak extra tijd. Ook hier help ik jullie met al het papierwerk.
-
Hoeveel getuigen mogen we kiezen?
Minimaal 2 en maximaal 4 in totaal als jullie voor de wet trouwen.
Ceremonieel kunnen dit er ook meer zijn. -
Wat is ceremonieel trouwen?
Als jullie ceremonieel trouwen, trouwen jullie op jullie op de dag van jullie bruiloft niet voor de wet. Bruidsparen doen dit om verschillende redenen, Hieronder noem ik er een aantal:
De kosten. Je trouwt niet voor de wet dus je betaalt geen leges aan de gemeente en dat kan vaak een flink bedrag zijn. Jullie kunnen dan op een andere dag gratis trouwen op het stadhuis. Denk eraan dat jullie dit op tijd plannen.
De akte. Als jullie zelfstandig trouwambtenaar voor 1 dag is benoemd komt vaak iemand uit die gemeente de akte brengen. Deze persoon is aanwezig bij de ceremonie en neemt de akte daarna weer mee. Daarom is op tijd starten en meestal binnen 30 / 45 minuten klaar zijn een regel vanuit de gemeente. Daardoor is er minder flexibiliteit in de planning bij uitloop.
De locatie. Als je ceremonieel zou trouwen kan dit echt overal plaatsvinden. De locatie hoeft geen officiële trouwlocatie van de gemeente te zijn. -
Wat heb jij als BABS nodig op de locatie?
Een glaasje water, meer heb ik niet nodig. Oh ja, en soms een microfoon.
Ik heb altijd mijn eigen lessenaar bij me. Makkelijk toch? -
Hoeveel huwelijken doe jij op een dag?
Als zelfstandig trouwambtenaar doe ik er maar 1 op een dag. Die dag staat helemaal in het teken van jullie.
Ik ben flexibel indien nodig, ben een uur voor de ceremonie aanwezig en blijf na afloop gezellig om een drankje met jullie te doen. -
Ik wil zijn of haar achternaam gebruiken na het huwelijk, hoe regel je dat?
Bij de meeste gemeenten regel je dit na jullie huwelijk zelf online. Dit kan via de website van de gemeente waar jullie wonen, ongeveer een week na jullie huwelijk. Met DigiD log je in op de pagina wijzigen naamgebruik. En een enkele gemeente regelt dit al voor jullie tijdens de melding voorgenomen huwelijk. Vrouwen behouden altijd hun meisjesnaam, dus deze staat ook op de huwelijksakte en in het trouwboekje.
-
Kunnen we in onze eigen tuin trouwen?
In sommige gemeenten kan je een vrije trouwlocatie kiezen. Deze locatie zal dan voor 1 dag benoemd worden tot officiële trouwlocatie zodat jullie daar ook voor de wet kunnen trouwen. Hier zitten extra kosten aan verbonden. Ook dit kan ik voor jullie uitzoeken. Als jullie ceremonieel trouwen kan dit echt overal.
-
Moeten we muziek uitkiezen voor de ceremonie?
Niks moet, alles mag. Maar muziek is zeker een toegevoegde waarde. Vaak kiezen bruidsparen muziek tijdens het entree moment, bij het tekenen en bij het weglopen. Mijn tip op het gebied van muziek: kies voor live muziek. Er is niks mooiers dan dat tijdens de ceremonie. Alles loopt dan vloeiend in elkaar over en je krijgt geen ongemakkelijke stiltes omdat het nummer al is afgelopen.
-
Kunnen we onze eigen ideeën verwerken in de ceremonie?
Heel graag! Ik hou ervan als bruidsparen de ceremonie eigen maken en ik hou ervan om mensen te verrassen tijdens de ceremonie. Ik heb van alles voorbij zien komen, van drones en uilen die de ringen kwamen brengen, een bekroning tot koning shotje tot aan selfie moments en one minute paparazzi’s. Ik sta overal voor open. Het gaat erom dat het bij jullie past.
-
Hoe komt de huwelijksakte op onze trouwlocatie?
Als jullie kiezen voor een gemeente trouwambtenaar neemt hij of zij de huwelijksakte mee, soms is er zelfs een bode bij het huwelijk aanwezig die voor de akte zorgt. Als jullie kiezen om een zelfstandig trouwambtenaar te laten benoemen dan verschilt het per gemeente hoe de akte op locatie komt. Meestal komt een bode of trouwambtenaar uit deze gemeente de akte brengen. Soms moet de zelfstandig trouwambtenaar deze zelf ophalen en terughalen. En een enkele keer ligt de akte al klaar op de trouwlocatie en bewaren zij deze in hun kluis. Dit is ook iets waarin ik jullie ontzorg en regel met de gemeente.
-
Kunnen we nog iemand het woord geven tijdens de ceremonie naast de trouwambtenaar?
Dit ligt aan de trouwambtenaar, de ene zal dit prima vinden maar de ander doet dit liever niet. In mijn geval gaat dit altijd in goed overleg, het is immers jullie feestje. Het kan een hele mooie toevoeging zijn aan jullie ceremonie en daarom moet het goed met elkaar worden afgestemd.
-
Kunnen onze kids een rol krijgen in de ceremonie?
Uiteraard, leuk! Er is genoeg te doen voor jullie kids tijdens de ceremonie. Bloemenmeisje, de ringen brengen, een kinderakte tekenen, met mijn hamer slaan. Er zijn genoeg keuzes. En als ze er op dat moment door de zenuwen toch geen zin in hebben doen we het lekker niet.